Løvfall

24/01/2020

Jeg elsker dette løvfallmønsteret. Det er så nydelig, så enkelt og så delikat. Og det beste av alt; det passer både gutt, jente, dame og mann! Jeg kommer iallfall ikke til å legge bort denne strukturen med det første. Så vet dere det :) 

Løvfall-body og Løvfall-drakt
Løvfall-body og Løvfall-drakt

Aller ferskeste oppskrift fra meg, med dette mønsteret, er løvfall-drakt. Er den ikke skjønn? Drakten, eller romperen som jeg helst ville ha kalt den ( men jeg har jo en annen løvfallromper ) er så søt på, og den er superlett å strikke. Vel, kan du rett, og vrang, kan du klare å strikke denne. Ingen hjelpepinne. Kun en tråd. 

Drakten strikkes i Merinoull fra Sandnesgarn, og her har jeg brukt fargekode 1015 (Kitt). Jeg liker dette garnet. Det er 100% merinoull, superwash-behandlet, OG  det er garantert at sauen ikke er utsatt for mulesing! Det er veldig viktig! Sjekk derfor alltid med garnleverandør/ forhandler om garnet du kjøper er fra sau som er utsatt for dette! Slikt må vi ikke støtte! 


Så har vi denne bodyen da, Løvfall-body. Jeg dåner litt bare av å se på den (med fare for å skryte for mye). Men det er helt sant, jeg elsker den. Så enkel! 

Løvfall-body
Løvfall-body
Løvfall-body
Løvfall-body

Og det hjelper jo ikke akkurat på at modellene mine er superskjønn? Bodyen blir liksom bare penere da! Til høyre er lille Ulrik modell. 6 mnd med en body beregnet på 3mnd. Men det gikk det  altså. Sånn akkurat. Så du kan jo si det slik at bodyen vokser med barnet? Dessuten er det jo greit at klærne til de aller minste er litt romslige. 

Til venstre er lille Signe, som på bildet er kun 3 uker gammel. I samme body som Ulrik. (Bare for å ha det klart, så ble Signe tatt godt hånd om av mammaen. Bildet ble tatt i det hun begynte å skrike, og jeg syntes det ble litt søtt). 

Bodyen strikkes i Tynn merinoull fra Sandnesgarn, og her har jeg brukt fargekode 1042 (Gråmelert)

Løvfall-romper
Løvfall-romper

Kjære Løvfall-romper ; du er meg en skjønn sak! Denne ble faktisk designet, og strikket i hu´i og hast. Vi skulle i juleselskap, og Conrad ( min yngste sønn) hadde liksom ikke lyst å bruke noe av det jeg hadde lyst han skulle bruke. Så da måtte jeg tenke og handle raskt. Da ble denne til. ( Han ville ikke bruke denne heller- mulig det får bli gave til nevøen min). 

Denne valgte jeg å strikke i Ministerk fra Du store alpakka. Synes det garnet holder fasongen så godt, og når man strikker plagg med seler et stykke ned på ryggen, synes jeg det er penere å ha et garn som holder fasongen på plagget. Dessuten er garnet en blanding av 40% alpakkaull 40% merinoull og 20% nylon, noe som gjør det slitesterkt. Jeg har brukt fargekode 842 (brent oransje) Garnet er sponset fra House of yarn


Har du strikket noe i serien løvfall enda? Ikke? ta en titt her for mer inspirasjon :)

Lykke til!