Strikk til hverdags

09/01/2020

Det er så kjedelig å tenke om en bare skal bruke strikkeplagget som et lag under vinterdressen eller annet yttertøy. JA, selvsagt skal det også brukes til det, det skal jo varme barna. Men det er sååå mye mer det kan brukes til! 

Dersom en velger riktig garnkvalitet til riktig plagg, er det egentlig ingenting annet enn fantasien som stopper en fra hva en kan strikke. 

Jeg liker å strikke med garn som er mykt, og som tåler en vask i maskinen. Superwash f.eks egner seg godt til å kunne vaskes i maskinen, og er dessuten supermyk mot sart barnehud. Jeg vil uansett anbefale å vaske strikkaklær minimalt, men altså, når man er småbarnsmor og ivrig strikker, og har lyst til å kle barna opp i nydelig strikkeplagg, er det kjekt å tenke litt praktisk også! 

Jeg elsker rompere. Det er bare så helskjønt! Og de kan brukes overalt. Barnehage, i bursdagsfest, julefeiringa, på sommeren, ja jeg kan egentlig ikke komme på en eneste anledning det IKKE passer med rompere. Ved siden av at rompere både er et søtt og praktisk plagg, minner det meg også litt om den gamle stilen. Som jeg forøvrig sy es er så nydelig. Alle husker vel å ha sett gamle bilder av seg selv, eller foreldre/besteforeldre, hvor de var kledd opp i kyser og såkalte "rompere"? Jeg elsker den stilen! 

Kortbukser med seler, er også innafor samme kategori. Nytt og moderne design i gammel form og fasong. Elsker det. 

Tumle genser - strikket i "alpakka forte" fra Dale garn - alternativt kan den strikkes i "sterk" fra Du store alpakka
Tumle genser - strikket i "alpakka forte" fra Dale garn - alternativt kan den strikkes i "sterk" fra Du store alpakka

Ved å trykke på bildet, kommer du til oppskriften

Så var det dette meg min forkjærlighet for genere da. Ikke bare er dem praktiske og varme. De går til ALT! En god og varm ullgenser i barnehagen, en tøff og kul genser sammen med selebuksen, en nydelig og elegant genser til skjørtet, eller en stilig og moderne genser sammen med jeans. Uansett så må du ha en genser til. Og hvorfor ikke ta en strikkegenser? 

Ved å trykke på bildet, kommer du til oppskriften

Det er egentlig ikke nødvendig å pynte opp slike nydelige gensere. Men skal du no først pynte deg ligg ekstra, gjør det jo ingenting om du slenger et smykke rundt halsen, eller setter opp håret i nydelige scrunchies. Ingen jente sier vel "nei takk" til det!? Å pynte seg litt ekstra, mener jeg. 

Jeg liker best nøytrale farger, og minst mulig mønster i form av mange farger. Men jeg må også innrømme at noen ganger synes jeg det er litt søtt med barnslige motiv på strikkaklær også. Min sønn på 3år er så glad i dyr, og da måtte jo mammaen bare designe denne søteste Kanin-genser. Gutten ble etter litt fornøyd, og mammaen er tilfreds med at fargene ikke er så voldsomt glødende. 

Ved å trykke på bildet, kommer du til oppskriften

Og har du først funnet en genser du liker, så hvorfor ikke strikke den i flere eksemplarer, men i ulike farger?  Da har du mange antrekk i samme design. 



Strikkefruen // En helt vanlig frue

Kjøp garn til prosjektene over HER: