Strikketerminologi

10/01/2020

I enhver strikkeoppskrift vil du finne forkortelser og betegnelser som du kanskje som nybegynner vil klø deg i hodet av. For å kunne strikke etter mønstre, er det viktig å kunne forstå hva alle forkortelsene og betegnelsene betyr.  For å gjøre det lettere for deg, har jeg nedenunder samlet de mest brukte forkortelsene. 

Forkortelse:                                 Norsk:                                            

arb                                                arbeid                                             

avsl                                               avslutt                                              

beg                                               begynn eller begynnelsen

diagr                                             diagram eller diagrammet

fl                                                    flette

forts                                              fortsett

ggr                                                ganger

gr                                                   gram

hj.p                                                hjelpepinne

iflg                                                 i følge

km                                                 kantmaske 

m                                                   maske

omg                                               omgang eller omgangen

p                                                    pinne

r                                                     rett ( strikk masken rett)

rap                                                 rapport

rs                                                   rettsiden

sm                                                  sammen

2m r sm                                         2 masker rett sammen

2m vr r sm                                      2 masker vridd rett sammen

2m vr sm                                        2 masker vrangt sammen

str                                                  strikk

vr                                                   strikk vrangt 

vr r                                                strikk vridd rett 

vrs                                                 vrangsiden

k                                                    kast ( ta et kast om pinnen)

*-*                                                  gjenta det som står mellom * 


DIAGRAM OG RAPPORT:

Noen designere nummererer hver rad og kolonne i diagrammet, mens andre gjør det ikke. 

La oss se på et eksempel  på et helt vanlig diagram nedenunder. Diagram er altså en illustrasjon og beskrivelse i form av tegn, for hvordan du skal strikke. For å kunne lese dette må du først forstå hvordan å tolke hvert symbol, og hvordan diagrammet skal leses. 

Vi starter med å forstå hvor man skal begynne. Et diagram leses normalt motsatt av hvordan vi ellers ville lest; altså fra høyre mot venstre, og nedenifra og opp, slik som bildet under viser.

Strikker man rundt på rundpinne, er dette enkelt å følge, men dersom du skal strikke frem og tilbake er det greit å vite at man da fra vrangsiden (vrs) strikker motsatt vei. Altså; fra høyre mot venstre. Slik som bildet under. Oransje pil = rettsiden (rs) og blå pil er vrangsiden (vrs).

I eksempelet nedenfor, ser du at man kun skal strikke vrangmasker fra vrangsiden( (vs) bortsett fra kantmaskene(km) som skal strikkes i perlestrikk. Noen hadde her valgt å sløyfe den raden. Da står det gjerne oppgitt nummer på siden av radene. Slik at man da forstår at vrangsiden kun strikkes vrangt. 

Dersom det står oppgitt i oppskriften, at du skal gjenta diagrammet, la oss si, 3 ganger i bredden, starter du på 1.maske til høyre i diagrammet, så straks du er ferdig med rad 1 første gang. Dette gjør du da totalt 3 ganger (ggr). 

Skal du gjenta diagrammet 3 ganger i høyden, starter du på nederste rad straks etter du har strikket diagrammet en gang i høyden. Dvs. når du har strikket alle de 12 radene, starter du straks på rad nr. 1 igjen. Dette gjør du da totalt 3 ganger (ggr).

Håper noe av dette var litt oppklarende. Og du er hjertelig velkommen til bruke denne siden når du skulle stå fast i strikketerminologien! 


Strikkefruen // En helt vanlig frue

ANNONSE